söndag 5 juli 2009

All the kids have x-ray eyes.

Idag fann jag min "skoldagbok" från femman. De innehöll veckoscheman och olika rutor man skulle fylla i med mål och kommentarer. Oh. My. God.
Varsågoda, lite random smakprov:

Min mailadress: ponnyryttaren@horse-mail.com. THAT'S RIGHT. Att omslaget till den s.k. dagboken var fullklottrat av hästnamn behöver jag kanske inte nämna.

Min favoritfilm: "Little Nicky". Ja, den supertramsiga med Adam Sandler som djävulens mesiga son. Jag minns särskilt scenen då djävulen själv gör så att det växer ut ett par bröst på huvudet på en av hans underordnade. Är det underligt att jag blev som jag blev? Är det?!

Veckans mål, vecka 34 (2002): "Se silverkanten på tillvarons moln!" Här var jag alltså tolv år, och redan 75.

Lärar- och föräldraruta, vecka 35: "Roligt att se Anna igen! Hon är en stråle, men ibland kan hon drömma sig bort... Annars ok!" Det här var alltså lärarens kommentar. För det första - en stråle av vad? Laser? Urin? Och för det andra - förutom att jag har fantasi är jag "okej". Eh.

Den här veckan har jag lyckats bra med, vecka 35: "Att klanta mig som vanligt." Men vad fan, vilket litet emo jag var. Innan det ens blev poppis. Haha.

Mål för de olika ämnena, vecka 37: "Slöjd - inte bli ovän med symaskinen. Lunch - inte vara för jobbig." Om symaskinen började så var det väl rätt åt den. Och vad kan ha hänt på luncherna som fick mig att skriva sådär? Hur dryg kan jag ha varit? Antagligen hyfsat. Men ändå. Veckan efter hade jag som mål för lunchen att "föra ett samtal vid bordet". Vad i helvete var det om?!

Den här veckan har jag lyckats bra med, vecka 38: "Ingenting!" Hahahaha. I must be emo.

Sammanfattning av veckan, vecka 41: "Veckan har förflutit utan större sensationer." Hur pretto var jag? Och vilka sensationer förväntade jag mig av oktober i Gislaved?

Mål för de olika ämnena, vecka 43: "Svenska - keep on movin'!" Ja, jag skrev så. På riktigt. Undrar om jag var medveten om ironin i att jag kommenterade ämnet svenska på engelska? I så fall är jag imponerad av mitt tolvåriga jag.

Sammanfattning av veckan, vecka 48: "Susanne var väldigt lättretad i fredags, tror hon har PMS." Hahaha! Vilken hemsk unge jag var, Susanne (vår klassföreståndare) läste ju den här dagboken! Herregud! Pure evil.

Veckans mål, vecka 9: "Jobba som en häst (hihi)." Storslagen komik.

Sammanfattning av veckan, vecka 9: "Idrotten var ganska bra trots alla bollar. Jag blev alldeles svettig." Storslagen komik.

Veckans nyhet, vecka 10: "Det är mulet." Extra, extra, read all about it!

Slutsatsen jag drar av allt det här är att jag var ett underligt barn, och att döma av min ungdom kommer jag att växa upp till en synnerligen underlig vuxen.
Det känns rätt okej. Om min känsla har rätt kommer det åtminstone bli lite roligt.

2 kommentarer:

Carrie sa...

förstår inte varför jag inte minns denna skoldagbok


men hehe.. little nicky.. kärlek.
ser den fortfarande minst en gång om året.
fyfan.

P3 sa...

Little Nicky är ju seriöst en jävligt schysst rulle haha!