torsdag 2 juli 2009

Hemma hos Heart-Sick Groans

Efter en klibbig tågresa kommer jag till Sundsvall. Lite, bara lite, inte alls mycket, nervös tänder jag en Lucky Strike. Höjer volymen på The Smiths i iPoden och börjar gå fort åt det håll jag tror är rätt. Kollar åt fel håll och snubblar över någons väska. Skrattar åt min egen klantighet när jag hör någon överrösta Morrissey, någon som säger "Anna! Anna!". Det är Henric i HSG.

Vi går till lägenheten där Henric och Johan (två tredjedelar av HSG) bor. De har vinylskivor. En står i diskstället. Ren musik? De har även en balkong man kan stå på och se ut över Sundsvall. Jag får en hustur. Helt disträ försöker jag bli mig själv igen. Det går sådär. Vi åker hem till mannen som spelar bas i HSG:s liveband. Hämtar synth. Henric säger i skämtsam ton "här brukar vi repa" och pekar. Det är ett rum med intrument i. Jag blir ironiskt impad (fast egentligen lite impad på riktigt, om jag känner efter och inte försöker vara cool).

Pipeline. Nirvana skulle ha spelat där, men de råkade slå igenom precis då. Nu är det musiktävling. Man ska rösta fram ett band som ska få spela på Sundsvalls gatufest. Röstar gör man genom att skrika högt. Flera band spelar. Up the Chimney var bra. I första låten de spelade trodde jag hela tiden att sångaren skulle börja sjunga There is a light that never goes out.

HSG samlas och försöker komma överens om vilka låtar de ska spela. När min åsikt önskas påpekar jag att Suddenly Molly är deras "hitlåt, ju!". Skratt. Men de spelar den. När de går in till logen för att spela lite innan följer jag helt oombedd med. Det går av bara farten. Sedan står jag och hänger längs väggen och känner mig som en groupie. Det känns inte bra. Försöker leka att jag ska göra ett fett hemma hos-reportage istället.

De spelar. Fyra låtar. The season for us, Kitchen song, Suddenly Molly och Streetlight chase. Det ser roligt ut. Jag trivs. I synnerhet med Streetlight. Efteråt ska man skrika och jag är för pretto för att skrika, men jag ställer mig bakom en pelare så att ingen ska se mig och gör det ändå. Det gör lite ont i halsen. De vinner inte.

Vi går ut. Dricker öl. Går till nytt ställe. Går in någonstans och går till nytt ställe igen. Jag beställer rom och cola och får galet mycket rom. Blir nästan full. Pratar om "mes-smör" eller "mess-mör". Röker för mycket. Skakar hand med och säger mitt namn till en hel rad personer.

Vi går hem. Henric och en till hoppar studsmatta i random trädgård vi går förbi. Busigt. Liten efterfest. Äter en macka. Dricker vatten. Folk pratar. Jag får en madrass på golvet. Jag lägger mig nära skivspelaren. Jag sover i min Smiths-tisha.

Dagen efter har jag första tjing på yoghurt eftersom jag är gäst i enbart en natt. Hade gärna stannat längre. Haft semester i Sundsvall. Men jag ska åka tåg. Så jag äter yoghurt och macka och känner mig väl omhändertagen. Är lite trött i mitt huvud efter gårdagen. Det lyssnas på massa vinylskivor. Evert Taube, Vikingarna och Paul Simon.

Sedan går jag till tåget.

Inga kommentarer: