torsdag 28 januari 2010

I need a hook.

Jag har börjat läsa en grundkurs i Svenska språket. Det är givetvis godis för mig eftersom jag verkligen gillar språk. Tråkigt nog är svenska ungefär det enda språk jag kan tillräckligt bra för att fördjupa mig i. När jag fick veta att jag kom in gick jag direkt ned på stan med mina presentkort på Akademibokhandeln och köpte de kursböcker jag kunde hitta. En av dem har den fantasieggande titeln Grammatik, och den läser jag på kvällen innan jag somnar.

Herregud, vilken nörd, tänker du kanske nu. Jodå. Mitt problem är att jag också tänker det. Hela tiden. Jag ligger och läser och kan inte koncentrera mig ordentligt för att min hjärna hela tiden vill tänka "shit, vad nördig jag är, jag är så himla intresserad av det här". Fattar ni? Min hjärna koncentrerar sig mer på hur fantastiskt intresserad jag är än på det som faktiskt intresserar mig.

Det här är vansinnigt störigt. Jag menar... Är jag så osäker på vem jag är att jag måste tala om för mig själv vilka egenskaper jag har upprepade gånger ifall jag skulle glömma bort det? Eller är jag kanske så vilsen i verkligheten att jag behöver ett system (i detta fall språksystemet) för att kunna greppa den? Varför kan jag inte ha ett avslappnat förhållande till mitt eget engagemang?

En normal människa skulle förmodligen bara läsa bokjäveln och vara glad, men nej då, inte jag, jag måste givetvis slå knut på hjärnan och sedan dessutom blogga om det. Suck.

1 kommentar:

evelini sa...

Haha, sådär gör jag också. Antar att det gör mig också till en nörd. :O