tisdag 21 september 2010

TOP ger er: ordvits deluxe, inkl valfläsk.


Varje år hela min barndom besökte jag Naturhistoriska museet i Göteborg minst en gång om året. Det var lika kul varje gång. Det är nästan ännu roligare nu.

Men i alla fall - där finns en val. Den Malmska valen, kallas den. En gång i samband med ett av de tidigare besöken, när jag var riktigt liten, berättade min mormor att man kunde gå in i valen. För mig som cirka fem år lät det som det häftigaste i världen. Förmodligen började jag redan då drömma om att en vacker dag kliva ned i valens (något illaluktande) gap.

Ett par år senare läste jag en bok. Vingmuttern, min allra bästa vän hette den. Den utspelar sig i Göteborg och i den berättas det att valen öppnas vart fjärde år när det är val i Sverige. Till och med som typ åtta år gammal var jag tillräckligt "realistisk" (läs: cynisk) för att inse att det var en ordvits för bra för att ha förankring i verkligheten.

MEN! Det var det inte! Det sker på riktigt, och i söndags var den vackra dag jag drömt om sedan någon gång på nittiotalet. Jag hängde i valens mage på valsöndagen. Jag har inte varit så exalterad sedan, ja, jag vet inte när. Kanske aldrig. Se bilden, liksom!

Det är sånt här man får fokusera på när resten av valet känns mindre kul. För övrigt rekommenderar jag verkligen Naturhistoriska. Och valen!

1 kommentar:

Maria sa...

Fortfarande, sååå coolt :D Göteborghumor!