lördag 19 december 2009

Murder, she wrote.

Vet ni vad problemet med Scrubs är?

Att en ideologi som ständigt gör sig påmind är "tjejer är dåliga". Det enda exemplet som behövs är väl kanske att Dr Cox kallar JD för tjejnamn för att trycka ned honom. Ursäkta, men det är faktiskt bara puckat. Så när någon tilltalar mig med mitt namn ska jag bli förolämpad för att det är ett tjejnamn? Nej. Fungerar icke. Om man inte accepterar att killar är bättre än tjejer, förstås, då blir det ju faktiskt nästan ett skämt att påstå att en kille är en tjej för att han ska känna sig dålig. Även om jag inte tycker att det är kul någonstans.

En annan spännande sak är att Jordan, Dr Cox's ex-fru (ni vet), använder exakt samma metod för att trycka ned folk. Att antyda att de är "tjejiga". Eftersom hon själv är av det kvinnliga könet kan jag inte låta bli att tycka att hon sätter högaffeln i sin egen fot litegrann. Och även om hon inte får stelkramp första gången kanske det inte är så bra. I längden.

Och ja, det finns en hel massa andra perspektiv att applicera, klass-, ras-, sexualtitet-, och så vidare i all oändlighet. Men genusperspektivet är det jag är bra på. Det finns givetvis mycket mer att säga där också, men jag tänker inte bli långrandig.

Pusshej.

3 kommentarer:

Cami sa...

Jag tror problemet ær att genus ær så 1921 och manusskrivarna vet att vi vet vart vi har varandra, egentligen. Så de driver med det. Det ær ju trots allt en komedial serie! En vældigt bra sådan. Ps. Jag har varit i samma rum som JD och min msnkompis har rørt i Conor Oberst. Ds.

-snissar høgt-

PÅ LØRDAG, ANNA!

Cami sa...

Ps igen. Jag har træffat Carola i Mettä-Dokkas matbutik nær jag var runt 11 år. Ds.

OCH!!!!!111

Min pappa jobbade på buss!

Anna Theresia sa...

Komedi befäster stereotyper när den driver med dem. För att fatta skämtet måste man ju gå med på att killar/tjejer/asiater/judar/whatever är på ett visst sätt.