fredag 18 december 2009

Why'd you have to go and make things so complicated?

Den som håller koll på min Last.fm har förmodligen inte undgått att jag lyssnat en del på min barndomsidol Avril Lavigne de senaste dagarna. Varför i helvete då, undrar man kanske. Jo, såhär va. Jag kom på härom dagen att jag faktiskt tyckte att Let go var en sjukt bra platta och att Avril var den coolaste personen på jorden. Runt 2002, sådär. Så jag började läsa på lite om Avril och började undra: Vad fan hände?

Jag menar... Complicated var kanske inget poetiskt mästerverk, men den var den mest själfulla låten som spelades på NRJ, och den handlade om något så viktigt som att vara sig själv. Detta talade starkt till mig. Uppföljarsingeln Sk8erboi (stavningen!!!) handlade på sätt och vis också om det. Den säger ju i princip "haha, jag fick en bra kille som du dissade för att du var för ytlig". Det är att läsa den medhårs, jag vet, men det kändes som ett schysst budskap.

Det finns mängder med citat av Avril där hon snackar om att hon gör sin grej och aldrig skulle klä sig "slampigt". "Jag skulle göra det om jag sålde min kropp, men jag säljer min musik."

Men sedan började hon göra låtar som handlade om killar som dissade henne, att sno en kille från hans flickvän, och att vara "hot". Samtidigt ändrade hon stil och attityd helt. Från att ha varit en cool tjej som skejtade och slog sönder gitarrer blev hon en tjej som hoppade runt i tyllkjol och push up-bh. För att göra det hela lättare för mig tänker jag helt enkelt servera exempel.







Alltså, jag vill väl inte döma någon. Hon har säkert kul..? Jag säger bara att det är tråkigt när personer man tog intryck av utvecklades på ett sätt man själv inte vill. Det känns skevt. Och jag undrar vad som hände med Avrils integritet. Men hon gör kanske sexiga bilder "för sin egen skull". Hon kanske "vågar vara feminin".

Om Avril hade fortsatt skriva bra, om än mainstream, poplåtar med kläder på och integritet intakt hade jag kanske fortfarande respekterat henne. Som det blev nu slutade jag med det typ 2003.

Fast jag tycker fortfarande att Complicated är en bra låt. I smyg.

Inga kommentarer: