fredag 20 november 2009

Topp 5: Saker andra gillar som jag inte fattar.

1. Grejen med vampyrer. Okej, de suger blod. Spännande? Sexigt? Alla Twilight-fans borde läsa Dracula. Den dosen av "tråkighet möter skräck" bör bota alla onanifantasier som inkluderar långa, vassa hörntänder.

2. Seinfeld. Jag vet att jag kommer att få en armé av upprörda Seinfeldentusiaster efter mig nu (alla hänger nämligen på just min blogg), men SÅ bra är det inte. Jag har försökt, jag har verkligen det. Alla gillar ju Seinfeld! Men faktum kvarstår att jag mest bara mår dåligt av att se det. Det finns en punkt när diskussioner om icke-frågor inte är kul längre. Och att betrakta manschauvinisters liv är aldrig kul. Det finns de som betecknar Seinfeld som "smart humor". Well, i så fall är jag dum. Det är okej med mig så länge jag slipper höra Jerry Seinfeld göra sig lustig över trafikstockning, apotekare eller var kvinnor sprutar parfym.

3. Regina Spektor. Om jag fick en tia varje gång någon har sagt "VA?! Gillar du inte Regina Spektor?!" så skulle jag ha råd med minst en skiva. Helt sant. Det är inte det att jag aktivt ogillar henne, det är bara det att jag inte fastnat för henne. Vilket tydligen är ett brott mot någon kosmisk lag om musiksmak.

4. Kaffe. Folk "lär sig" dricka kaffe. Varför? För att känna sig vuxna? Det smakar ju äckligt. Därav inlärningsperioden. Ändå fortsätter folk. För att det är "en social grej"? Ja, jag kommer nog aldrig få vänner om jag inte dricker kaffe. Eller vänta... Jag har ju vänner. Helt utan mystiska svarta drycker. Mystiskt.

5. Varför jag gör den här listan. Jag hade förmodligen inte gnällt ordentligt på ett tag. Skönt att få det gjort. Det enda rabiata jag gjort den här veckan har varit att i efterhand komma på svar på en elak kommentar jag fick i början av den. Var kanske lite bitter fortfarande (trots att det är fredag). Det känns skönt att ha sagt min mening utan att hålla tillbaka på kritiken. Så kan man också roa sig till helgen.

Punkt 5 betyder inte att jag inte står för de andra fyra. Och all kärlek och respekt till dig som är kåt på vampyrer, älskar Seinfeld, lyssnar på Regina Spektor och dricker kaffe.

5 kommentarer:

Cajsa sa...

Men vad jobbigt att vara kåt på vamyprer! Det är lite självdestruktivt, inte sant? Inte så lite heller.

Och kaffe lär man sig inte dricka. Lovar. Jag hatade kaffe fram till i somras, då mamma ställde en kopp åt sig på frukostbordet och jag bara inte kunde stå emot. Det luktade så fruktansvärt gott! Och när jag drack - så var det gott. Numera är jag alltså kaffedrickare. Utan inlärningsperiod.

Saknar dig. Kan du inte hälsa på i Ösd någon gång, så vi kan fika? Jag lovar att dricka te.
Puss!

P3 sa...

Du vet vad jag anser om Seinfeld... Men jag respekterar dina åsikter, haha.

Håller med ang Regina och kaffet! ^^

Anki sa...

min ömma moder dricker inte kaffe, och hon verkar ah klarat sig ganska väl här i livet ialla fall. själv har jag inget emot det, men väljer mina tillfällen och inmundigar det bara vid speciella tillfällen (okej, sanningen är den att jag blir brualt kissnödig, helt oproportionerligt i jämförelse med hur mycket kaffe jag hällt i mig, så det är helt enkelt inte värt det!).

Seinfeld har jag aldrig sett, och det enda vampyrrelaterade jag hitills gillat är twilight.

För övrigt, inmundigar man verkligen kaffe? Det känns mer som ett tugga-verb, eller?

Anonym sa...

1. Föredrar trollkarlar
2. Jag förstår aldrig skämten. Skrattmaskinen i bakgrunden drar igång och lämnar mig lika förvirras varje gång. Men jag gillar "Frasier" !
3. Har.. tre låtar som jag lyssnar på väldigt ofta, det vill säga att jag tycker att de är riktigt riktigt bra. men resten är.. ok. fast jag vill lyssna på "resten"
4.Mmm. kaffe. jag älskar kaffe.
5.KOM HIT.
Ta en helg i Glasgow (musikmusikmusik) eller i Edinburgh (harry potter theme park som vi så fiffigt kallar det). Är säker på att du hade blivit mer "i fas med livet", och det skulle dröja ett par månader innan vi fick äran av att läsa gnälliga inlägg igen.

Olé! ska jobba nu, kidsen är otåliga. hörs snart!

/carrie

Elin Morén sa...

Jag funderar ofta över hur olika "mytologiska" varelser fungerar, och hur dom INTE borde fungera. Till exempel har jag kommit fram till att vanligt hederliga levande tjejor INTE borde kunna idka samlag med en vanligt hederligt död vampyrkille, på vanligt hederligt sätt, eftersom han inte har ett hjärta som pumpar blod. Därför borde inte något kunna fyllas och stå, så att säga. Men om vi nu har accepterat vampyrer så pass att vi diskuterar huruvida dom kan salutera, så skulle man ju kunna gå med på det med. Alltså, vampyrer och deras sexliv, lika overkliga. (ursäkta stavning)

btw, äger inte du seinfeld box/boxar?