söndag 29 november 2009

En TOP-guide till... bloggvärlden.

Kära läsare.

Mest för att stilla min egen nyfikenhet, men lite för er skull, har jag gjort research på Sveriges mest lästa bloggar. Det här är vad jag kom fram till.

Vi börjar med Blondinbella. Jag har hatat henne intensivt i den förflutna, ungefär lika mycket för hennes ytlighet och borgerlighet som för att hon tjänar pengar på att blogga fast jag tycker att jag är bättre. Det här har jag reviderat.

Dels så bloggar hon mindre ytligt nu för tiden och skriver mest om sitt liv som företagare och ger olika må bättre-tips. Hon är lika borgerlig som förut, men i jämförelse med de andra stora bloggarna är hon ovanligt vettig. Må bättre-tipsen jag talade om är ganska bra och hon verkar göra sitt bästa för att peppa sina läsare till att tycka om sig själva. Att hon inte är ett litterärt geni behöver kanske inte påtalas, men återigen, i jämförelse med de andra stora bloggarna står hon sig ganska bra.

Sedan har vi hennes motsats - Kissie. Kissies högsta mål i livet tycks vara att få sina läsare att hata sig själva (lika mycket som hon hatar sig själv, kanske). Hon skriver att man är fet om ens lår går ihop, skapar en Kissie-diet bestående av endast en chailatte om dagen och skryter med jämna mellanrum om hur mycket pengar hon har. Hon gör en grej av att skriva elaka saker om andra bloggare. För att inte tala om att hon skönhetsopererar läpparna med jämna mellanrum och snart ska "fixa" brösten. Hon förmedlar ideal som säger att man är tråkig om man inte festar tre kvällar i veckan. Jag kanske inte ens behöver påtala att hon omfamnar könsmaktsordningen..?

Igår skrev hon såhär om att hon hellre vill att en man ska operera hennes bröst: Jag vet inte riktigt varför men min instinkt sa att mannen skulle göra det bättre och mer professionellt!

Jag skulle kunna skriva en uppsats om varför det här är minst lika skadligt för unga tjejers självkänsla som det är för deras lungor att röka, men ni är smarta. Ni fattar. Kissie = katastrofalt dålig förebild som INTE tar ansvar för sina drygt 13 000 läsare.

Om Kenza har jag väldigt lite att säga. Hon är relativt harmlös, men tråkig. Skriver om kläder, fester och sitt favoritband Tokio Hotel. Jag förstår INTE varför hon är så otroligt läst, men jag har inget direkt att invända mot det. Hon röker dock, vilket kan vara ett minus ur förebildssynpunkt.

Näst på tur står Foki. Också harmlös, men lite mer intressant än Kenza. Hon brukar lägga upp bilder på coola prylar hon hittar på internet (t.ex. en mobiltelefon som ser ut som en smältande chokladkaka). Fungerar som tidsfördriv. Hennes minus skulle väl vara att hon bidrar till Japan-hypen, som enligt mig inte behöver mer hjälp utan klarar sig väl på egen hand. I övrigt ser jag inget fel i att ha henne som förebild.

Det här är bloggarna jag tycker att alla borde ska läsa i stället:

Fridah Jönsson. Är cool och bra och en väldigt schysst förebild. Skriver träffsäkert om det mesta, vilket förutom hennes eget liv t.ex. kan vara popmusik eller feminism.

Matilda Fernholm. Bloggar om fotografi och lägger alltid upp fina foton. Ger tips på hur man redigerar och så vidare.

Rebecka Ahlberg. Pratar pop och politik. Skriver även i Groove och är enligt mig en av de bästa skribenterna.

Annika Marklund. Kanske den bästa förebilden av dem alla. Skriver krönikor i Sofis mode (men inte om mode) och kolumner i Aftonbladet. Får en att må bra och borde verkligen läsas av alla.

För fler tips, se länklistan till höger här nere. Ha det så bra i bloggvärlden nu.

7 kommentarer:

thehumuslayer sa...

Grymt Anna! Jag länkar.

Fridah sa...

Oh my! Det här är första gången jag har blivit kallad schysst förebild. Tacktacktack!
(Jag har i och för sig ingen aning om varför jag är en schysst förebild, men jag blir glad ändå.)

Elin sa...

Du skriver så intresant anna. jag brukar aldrig läsa klart typ såhär långa inlägg, men du håller intresset uppe.
Kissies diet var ett big-time lol, eftersom chailatte är så näringsrikt.
Jag tycker om Foki, inte för att jag läser hennes blogg, men hon är en som sagt harmlös förebild för tjejer i dom yngre tonåren, och bidrar inte med någon negativ självbild.

Annika sa...

Åh. En stor varm kram skickar jag som tack för de fina orden, Anna.

P3 sa...

Bra tips, jag tackar!
Och tackar även för en bra kommentar i min blogg, det är så det är. Snyggt.

R sa...

Fan vad vi googlar på oss själva. Det är inte klokt vad fåfäng man är. Och tack detsamma!

matilda sa...

Jag tycker faktiskt inte att man som bloggare behöver ta ansvar för sina läsare. Inte heller som kändis eller tv-personlighet eller vad man nu må vara. Visst är det synd att såna som Kissie med mera har sånt inflytande över tusentals unga människor som tror på allt dom säger och gör, men å andra sidan har vem som helst rätt att skriva och säga vad som helst, på sin blogg, på tv och i verkliga livet. Inom rimliga gränser såklart. Tycker inte att man kan kräva av folk att dom ska cencurera sig själva och sin personlighet (även om den är..dålig) bara för att det kan påverka ett stort antal människor negativt. Bara lite tankar.. :)