söndag 18 april 2010

Den mystiska randen på mattan

För några dagar sedan upptäckte jag en brun rand på min badrumsmatta. Det är en sådan matta som har ett halvt hål i sig och ligger precis framför toastolen så att man kan ha fötterna på den när man sitter där. DEN mattan hade en oroväckande fläck som jag verkligen inte hade något minne av att ha orsakat.

Eftersom det bara är jag och Mattias som vistas hemma hos mig på regelbunden basis, och jag tog för givet att han skulle säga något om han råkade bajsa på min matta, var jag tvungen att anta att det var jag som orsakat randen. Men hur? Hade jag hasat rumpan längs mattan och sedan fått minnesförlust? Tappat en tampong, kletat ut lite mensblod och sedan fått minnesförlust? Suttit på toa och ätit choklad(!), trampat in den i mattan och sedan fått minnesförlust? Ju fler teorier jag försökte komma på desto mer bisarrt blev det.

Efter några dagar tog jag upp mysteriet med Mattias. Då kom det fram att det var han som blött näsblod på min matta utan att säga något. Alltså har jag fortfarande min mentala hälsa i behåll.

Det känns bra, måste jag säga.

Inga kommentarer: