tisdag 15 juni 2010

Språkpolisen strikes again.

För sista gången, Facebook - jag tänker aldrig någonsin, på några som helst villkor, bli ett fan av "efter sex mys". DET ÄR FEL. Dessutom behöver inte Facebook veta något om mina sexuella preferenser.

Och förresten - man kan inte bli ett fan av, eller "gilla", exempelvis "Älskar att bli kliad på ryggen" eller "Vi som har världens bästa pappa". Tänk efter lite. Anna Theresia gillar Älskar att bli kliad på ryggen. Anna Theresia became a fan of Vi som har världens bästa pappa. Låter lite konstigt, eller hur? Det är för att det, med tanke på hur svenska språket är uppbyggt, är FEL. Som grupper, däremot, hade ovan nämnda exempel fungerat utmärkt.

Disclaimer 1: Jag är ett fan av sidan "Alla vi som tycker att Daniels mamma ska lämna över Daniel på bröllopet". Det var för en god sak, så jag bestämde mig för att vara storsint och göra ett undantag i min grammatiska fascism. Jag anser dock att det hade varit bättre att skapa en grupp med samma namn.

Disclaimer 2: Vänner som är ett fan av/gillar sidor av typen jag menar - jag tycker inte att ni är dåliga på något sätt. Jag respekterar och tycker om er lika mycket som alltid. Min upprördhet handlar inte om enskilda personer, utan om den systematiska grammatiska inkorrektheten.

En språkvetare hade garanterat tyckt att alla former som används är okej - det är genom nya sätt att använda språket som det utvecklas, och så länge man förstår vad som menas är allt okej, och så vidare. På ett objektivt plan håller jag såklart med. Men på ett subjektivt plan blir jag upprörd och behöver utlopp för denna upprördhet. Då är det tur att man har en subjektiv blogg att ventilera sig i.

Puss!

4 kommentarer:

matilda sa...

Word. Det finns faktiskt många träffsäkra grupper jag gärna skulle vara medlem i, men tyvärr är gruppnamnen felstavade eller särskrivna, och då tar det helt stopp för mig. Larvigt men sant.

(känner btw att jag typ spammar din blogg, hoppas att det är ok..)

Anna Theresia sa...

ÄNTLIGEN RESPONS! Tackar! Och spamma på, jag älskar det. :)

Elin sa...

Så det är inte bara jag! Jag bli också irriterad när gruppskapare vimsar ihop "vi som" och vad som passar efter "gillar". Och jag kan inte heller gå med i grupper som är felstavade eller särskrivna. Om de inte är jätteroliga vill säga.

Språkpolis and proud.

Josefin sa...

Ja! Hurra för språkpolisen! Jag hatar "vi som gillar..."-sidorna. Då gillar man ju inte själva företeelsen utan de som gillar den. Om man säger så.