tisdag 8 juni 2010

TOP ger er: Mensblogg!

Jag önskar ibland att jag var lika cool som Hanna Fridén och vågade blogga om mens och bajs utan att skämmas. Men riktigt så cool är jag inte. Som ett steg i rätt riktning, dock, presenterar jag idag för er en lista med anledningar till att mens är det värsta jag vet. Enjoy, om ni kan. Jag kan det inte.
  • Man vet aldrig exakt när den kommer. Nej, inte ens när man käkar p-piller finns det några som helst garantier. Man vet vilken vecka den kommer, men det hjälper inte om man vill undvika blodfläckar i sina trosor/på sina lakan.
  • Man vet aldrig exakt när den slutar. Jag kan inte räkna alla gånger jag varit säker på att den är över för att överbevisas när jag till exempel står i kassan på Ica. Vill man då känna blod sippra från underlivet? Nej, det vill man inte.
  • Mensvärk. Världens sämsta uppfinning. Det gör så satans ont, och inte hjälper det alltid med värktabletter heller.
  • Det är dyrt. Så länge man inte vill virka och tvätta sina egna mensskydd får man snällt betala för tamponger och allt sånt där en gång i månaden i massor av år. Menskopp är ett alternativ. Men då tillkommer kostnaden för kastrullen man ska koka den ren i.
  • Mot slutet av mensen när man inte är säker på man har blött klart eller ej så kan man ibland behöva föra in en tampong i en fitta som är lite för torr för en bomullsstav. Det gör obeskrivligt ont.
  • Ibland måste man även dra ut en alltför torr tampong. Det är inte heller så mysigt.
  • Man måste tvätta händerna två gånger när man är på toaletten. Proceduren blir: Ta ut tampong, uträtta business på toletten, tvätta händerna, sätta in ny tampong, tvätta händerna igen. Mina händer blir lätt torra och uppskattar inte alls det här.
  • Humörsvängningar. (Råkade skriva humorsvängningar först.) Det är inte kul att vara avverka känslorna jätteledsen/jättekåt/jätteglad på mindre än en timme. Och allt känns så mycket värre än annars. Att börja gråta för att osten är slut är plötsligt helt rimligt.
  • Man blir svullen och känner sig tjock, vilket inte hjälper med humörsvängningarna precis.
  • Man känner sig äcklig och vill helst undvika sitt eget underliv, men kan man det? Nej, för man måste stoppa in fingrar i sin blodiga fitta flera gånger om dagen.
  • På grund av ovanstående vill man knappast onanera eller ha sex. Surt när humörsvängningarna gjort en jättekåt.
Det var ganska många anledningar, det. Så mycket suger mens, alltså. Och så att du slipper fråga - nej, jag har inte mens just nu. Jag har sparat detta inlägg till en dag då mens var en bit bort. Mest för att slippa bli jätteledsen/jättearg av att skriva det. Så är det.

3 kommentarer:

Emil sa...

Och jag som mest tänker på hur jobbigt det måste vara att föda barn. Det här är ju till och med ofrivilligt.

Matilda "ADarkWintersNight" Fernholm sa...

Menskopp är en engångskostnad ca 250kr och en kastrull ca 50 kr på ikea. = 300 kr som håller i ca 10 år, vilket är 30kr/år. Räkna nu hur mycket du lägger ned på tamponger och andra mensskydd varje år så kommer du bli övertalad. Jag älskar min menskopp, och mitt underliv mår mkt bättre av det!
Kärlek och härlighet anna!

Tjoffex sa...

Håller med om att menskopp är sjukt värt faktiskt, man slipper dessutom problemet med torra tamponger eftersom det räcker att att en menskopp ska vara sköjld med vatten för att man ska nå en rimlig friktionsnivå. Dessutom kan den sitta i i tolv timmar, så plötsligt så slipper man läckagerisk med nattbinda och behöver bara bry sig om den öht två/tre gånger per dygn.
Att mens är ett helvete kan jag dock skriva under på, mitt senaste hormonpreparat gav mig en tvåveckorscykel, jag ville döda nån.