tisdag 1 september 2009

All the small things.

Ni trodde väl aldrig att jag skulle citera Blink-182 i en rubrik? Nej, just det. Nu känner jag mig oförutsägbar och cool.

Hur som helst händer det fina små saker ibland. Ett par som hänt mig:

Fin sak 1.

Tunnelbanestationen Hötorget i Stockholm.

Tant som ser sliten ut kommer fram till mig, där jag sitter på en bänk och läser Dracula.
Tant (på finlandssvenska): Ursäkta, jag ber att få önska en god fortsättning och undrar om ni har några kronor till något att äta?
Paus, i vilken jag är förvirrad.
Jag: En god fortsättning på vad?
Tant: Livet som sådant.
Jag får hjärtsnörp och ger henne all min växel.

Fin sak 2.

Stadsbiblioteket i Göteborg.

De gamla männen som sitter på botten planet och spelar schack. Vid schackborden. Vissa bord har sällskap av en åskådare som betraktar matchen. Allesammans sitter böjda över bordet med armbågarna lutade på det och pannan i övervägande veck.

Fin sak 3.

Café Kladdkakan i Stockholm.

Jag och min vän Lisa diskuterar våra liv, planer och drömmar.
Lisa: ...det är lite av ett moment 22, du vet?
Jag: Ja, precis.
Lisa: Åh, det är så skönt att föra ett samtal med någon som vet vad moment 22 betyder!

Inga kommentarer: