lördag 19 september 2009

När SCUM kommer efter deras arslen kommer de att skärpa sig jävligt fort.

Fight Club är en jävla rip-off.

Du har sett filmen. Brad Pitt är med. Han slåss i svettig överkropp och röker (munbloss) hela tiden. Den handlar om att ta kontroll över sitt tråkiga liv genom att förstöra det. Ta jobb och sabotera medan man gör dem. Spränga sin lägenhet. Upplösa alla mönster. Nå botten för att kunna ta sig upp. Det var en bok från början. Fight Club skrevs av en författare som heter Chuck Palahniuk och gavs ut 1996. Jag har sett filmen, läst boken, och älskat båda för att jag tilltalas av den destruktiva dramatiken i att förstöra allt.

Nyligen läste jag en annan bok. En betydligt kortare. Dess författare hette Valerie Solanas och den kom ut första gången 1967. Jag talar om SCUM-manifestet. Society for Cutting up Men. Med fascination tog jag in Valeries raseri mot det patriarkala samhället, som hon inte ens anser vara ett riktigt samhälle. Valerie vill att vi ska mobilisera oss för att lösa upp detta icke-samhälle. "Ta jobb och icke-arbeta", uppmanar hon. "Ge upp är inte svaret, fucka upp är det". Känns det igen? Visst gör det?

Både Valerie och Chuck har lånat den här idén av anarkismen. Det är således inte en fråga om vem som var "först". Det som stör mig är att Chucks variant fått sådan abnorm uppmärksamhet, när alldeles för få känner till Valeries. Han tyckte bara att livet var djupt meningslöst. Valerie tyckte att det var djupt orättvist. Skillnaden är enorm.

Fight Club är för övrigt fett mansnormativ. Huvudpersonen är en man omgiven av män. Samt två kvinnor som definieras genom hans sexuella relation till dem. (Chloe, som han inte vill knulla, och Marla, som han knullar.)

Något måste göras. Jag tänker fucka upp. Åka till alla bibliotek i landet och klistra in SCUM i alla Fight Club-exemplar.

Och sedan åka till USA och tvinga Chuck att läsa SCUM. Inte för att jag tycker att män ska utrotas, utan för att SCUM är ett viktigt statement. Ilsket och kaxigt och kompromisslöst. Hårt mot hårt. Det går inte att värja sig mot. För att citera manifestet självt: När SCUM kommer efter deras arslen kommer de att skärpa sig jävligt fort.

2 kommentarer:

Cami sa...

Du tror inte att Chuck redan har läst SCUM?

Anna Theresia sa...

TRYING TO MAKE A POINT HERE!