tisdag 1 september 2009

Cut your hair and get a job.

Idag började jag min kurs i kulturstudier. (Ofta när jag ska skriva kultur vill det bli kuktur. Kuk-tur? Really? Ett ord man sällan använder.)

Eller, allt började igår. "Mingel" och inspirationsföreläsning på Humanisten. Vi fick varsitt glas champagne. Jag kände direkt att jag gillar universitetet. Inspirationen gavs av Lars-Gunnar Andersson (radioprogrammet Språket!), som är min nya idol.

Idag var första föreläsningen. Jag kände mig som fisken i vattnet. Hela mitt liv har jag väntat på universitetet... Typ. Så mycket handlar om att ifrågasätta och vara kritisk att jag blir alldeles lycklig. Jag kan göra det här. Bra, till och med.

Frågan är bara vad jag ska fortsätta läsa, och vad det i slutändan ska leda till. Det enda som är säkert är att jag kommer att skriva böcker. Men det vet man ju inte när det blir, och det är inte direkt en säker inkomst.

Nåväl. Framtiden (och studieskulderna) börjar idag.

Inga kommentarer: