lördag 20 februari 2010

Bara för att man saknar kompetens betyder det inte att man är inkompetent.

Kommunikativ kompetens: Den sorts kompetens som innebär att man vet när man ska tala och när man ska vara tyst, och om vad, när, var och hur man ska tala med vem.

Jag tillbringar en vild lördagkväll med att plugga in olika lingvistiska begrepp (galet med tanke på min hårda dag av Gilmore Girls-tittande, men jag är outtröttlig!), och snubblade just på det ovanstående.

Kommunikativ kompetens. Jag kan knappt ens skriva det. Tack, Sociolingvistik, för det. Det är skrämmande tydligt att jag saknar den där kompetensen. Om ni ger mig lite tid kan jag säkert få fram siffror på alla otaliga gånger jag sagt fel sak till fel person på fel sätt vid fel tillfälle. Det är inte alltid jag har prickat in alla fel, men ändå. Jag försöker se det som att kommunikativ kompetens säkert är överskattat.

Kommunikativ kompetens är såå förra året.

P.S. Jag vet att jag använt ett "såå" två inlägg i rad nu. Det är säkert bristen på kommunikativ kompetens. D.S.

Inga kommentarer: