måndag 1 februari 2010

The Lucksmiths! First Tape!

Genom en väldigt käck sajt som heter eMusic har jag börjat köpa musik på internet. Ja, jag vet att iTunes finns, men det här är billigare. (Det är INTE för att vara alternativ. Jag har slutat med det, remember?)

Ett av mina första "inköp" var The Lucksmiths' första album First tape. Och gissa vad? Det är SÅ BRA. Längre fram är Lucksmiths ganska homogena i sitt sound - de låter som de låter, liksom - men på detta första album dampar de loss och är charmigt energiska och flummiga. Av deras senare sound blir man lugn och glad. Av detta tidiga blir man glad och glad.

Min favoritlåt är drygt två minuter (man måste älska korta låtar) och handlar om kärlek på ett totalt icke-smörigt sätt. Jag citerar: "I love you from the heart of my bottom", "I'd sail the driest desert, I'd walk the wildest seas" och "I'd sing to you beneath your door". Titel: Adolescent song of mindless devotion. I refrängen finns ett shu-bi-du-bi-du-bi-du-bi-du som är helt bedårande.

Detta album gavs ut 1995, i likhet med många andra storverk. Jag menar givetvis först och främst Pulp's Different class, men andra som släppte bra plattor var Blur, Radiohead, Kent, Nirvana (unplugged, ni vet), Alanis Morissette... Och en massa fler som inte är listade på artikeln "musikåret 1995" på Wikipedia.

PUSS!

1 kommentar:

P3 sa...

Håller med ang korta låtar, är jävliiiigt inne på Beatles just nu och där ligger alla runt 2-3 minuter, perfekt!