tisdag 27 juli 2010

Hipsters och vikten av att vara smal.


DN gör ett försök att reda ut vad en hipster egentligen är (förutom en sorts underkläder, förstås. Se bild!). Det mest intressanta i artikeln återfinns i beskrivningen av nämnda typ av person:

Den kvinnliga 2000-talshipstern är blek och smal med långt ostajlat hår eller kort pojkfrisyr. Den manlige hipstern är lika blek och smal med färgglada tajts.

Där är den alltså igen. Undermeningen att man måste vara smal för att vara en person. Någon sade en gång till mig att "riktiga poppare är ju smala". Mitt argument att jag på konserter sett drösvis av människor som sjöng med i varje Håkan Hellström-rad, blåste såpbubblor, rökte, hade ärr på armarna, bar prickiga kläder, hade stjärnor under ögonen OCH hade ett BMI över 19 hjälpte inte alls. Det var bara så. (Vilket givetvis grämde mig djupt eftersom det betydde att jag inte fick höra till på "riktigt" trots att jag annars gjorde allting rätt. Jag var sjutton, hatade mig själv och trodde att jag var tjock fast min kropp inte var det.)

Och det är faktiskt inte så konstigt att känna att man måste vara smal för att räknas på riktigt. De flesta människor som syns är ju smala, och är någon inte det görs det en grej av det. Typexempel: Det är ett skämt som återkommer genom alla säsonger av Vänner att Monica var tjock som liten. Skämtet är i princip "hon brukade vara fet, hahaha, så tokigt, så kan man ju inte vara!". Väldigt icke-kul. Ja, hälsa och sånt, visst, men det skämtas inget om vikt när Chandler lägger på sig mot slutet av serien. Men han är ju man.

Jag undrar bara: är en tjock hipster inte en hipster? Det är klart, "tjock" är definitionsfråga och American Apparel kanske bara har skitsmå storlekar, men ändock. Jag hatar att smalhet ses som en identitetsgrej, som en del av en image, som ett tecken på intelligens och/eller kontroll, som något som definierar ens person.

Lyssna noga nu: DET GÖR DET INTE. Man är inte hippare, smartare eller coolare om man är smal. Man är bara smalare.

Och det har inget som helst egenvärde.

5 kommentarer:

Henrik P sa...

Håller med om hela inlägget. Förutom: "Vilket givetvis grämde mig djupt eftersom det betydde att jag inte fick höra till på "riktigt" trots att jag annars gjorde allting rätt."
Eeh... du är ju smal! Jag vägrar tro att du är en av dom där som saknar fysisk självinsikt...!

Anna Theresia sa...

Henrik: Jag saknar ej fysisk självinsikt, men jag gjorde det när jag var sjutton och fick höra det där. Det var otydligt av mig, ska ändra detta.

Henrik P sa...

Ah, då förstår jag! Puh...! ;)

Maria sa...

Meh, jag är blek, smal och har långt ostajlat hår, men jag visste inte att jag var en "kvinnlig 2000-talshipster". Fast... om det är alla kriterier som ska fyllas antar jag att jag inte har något val. Men jag har då aldrig märkt att smalhet och smarthet går ihop. Fast inte överviktighet och smarthet heller. Tror man måste vara en "normalbyggd" man utan känsla för mode och stil för att direkt få stämpeln "smart". Dock kan man jobba sig till det. Hoppas jag.

Miranda sa...

Men snälla du, bli känd så att inte alla kända medietyper som folk ser upp till är jättesmala och ger sken av att vara perfekta hela tiden. För ingen är perfekt. Men du är jävligt bra på att skriva!