onsdag 7 juli 2010

TOP ger er: Bröstblogg, eller Hur man använder naturvetenskaplig teori i sin vardag

Kära vänner, idag ska vi prata om bröst. Jag har nämligen en viktig sak jag vill ta upp.

Ända sedan jag var femton och mina bröst blev större än mina smala kompisars har jag haft komplex för dem. Varför? Jo, för att bröst när man är ung förväntas sträva uppåt. "Uppnosiga tonårsbröst", någon? Men mina gjorde inte det. De var större, vägde mer, och drogs därmed mot marken. Helt naturligt.

Men att det var naturligt hindrade mig självklart inte från att tycka att det var jobbigt. Jag har alltid hatat att gå utan bh för att jag har känt mig tjock, och kanske framför allt fel, när jag har kunnat känna bröstens undersida mot övre delen av magen. Bröst förväntas ju konstigt nog vara någon slags fasta bollar, och inte alls de fettklumpar de faktiskt är. Ideal har så stor makt att jag inte ens ifrågasatte det här. Jag, som annars ifrågasätter precis allt.

När jag var sexton lovade jag högtidligt att ingen någonsin skulle få se mina bröst. Ingen! Jag tänkte alltså på fullt allvar alltid ha bh på mig. (Ja, under sex också.) Med tiden blev det här komplexet lite mindre, även om brösthatande sadister till kläddesigners alltid gjort sitt bästa för att hålla det vid liv. Jag började trivas rätt bra med mina bröst. Och jag bröt givetvis mot mitt löfte.

Men förra veckan kom den verkliga vändpunkten. Då läste jag en bok som heter En kortfattad historik över nästan allting. Den behandlar naturvetenskapens grunder på ett roligt och intressant vis och är mycket bra läsning. Och när jag läste den insåg jag att tyngdlagen är räddningen från komplexen.

För ingen kan begära att bröst, hur fantastiska kroppsdelar de än är, ska vara undantag från väl etablerade naturlagar. Det här kan verka självklart, men när inte ens kritiska individer som jag inser det förrän det är rakt framför näsan, då är det inte tillräckligt självklart. Vi behöver faktiskt inte tycka illa om våra fantastiska kroppar. Det är världen som är fel - inte vi.

Kom ihåg det, vänner. Idealen är aparta, naturvetenskap rockar.

1 kommentar:

Maria sa...

Bra när man kan krossa ideal med vetenskaplig fakta! Det finns så många urkorkade ideal rörande människokroppen. Jag pratade en gången med en kille som inte trodde att tjejer fick hår mellan benen för han hade aldrig sett det... jag frågade om det det var porrfilmer han hade tittat på. För att inte tala om myten om mödomshinnan. Allvarligt, om man har något som ligger för... där inne... hur kan då mensblodet komma ut varje månad? Och det är en intressant fråga också; varför är man renare/finare om man är oskuld? BAH!