tisdag 20 juli 2010

TOP ger er: fittblogg.

Om du utläste "fittblogg" som "jävla skitblogg", då behöver du verkligen läsa det här inlägget. Idag ska jag nämligen prata om ordet fitta och vad vi gör med det.

I helgen var jag på festival och träffade min fantastiskt äckliga vän Rasmus, som har ett gott hjärta och är bra på snuskiga ord. Han presenterade oss för ordet "baconros", vilket alltså betyder fitta. Otroligt oattraktivt. Det får mig att tänka på dött kött, och det är ju missvisande.

Det här fick mig att fundera på ord för det kvinnliga könsorganet. Det är inte helt lätt med dem, alltid. Jag vet inte om ni minns det, men för ett par år sedan lanserades "snippa" som det officiella ordet för fitta. I likhet med många andra tycker jag att det är dåligt eftersom det påminner såpass mycket om snopp. Det känns lite "okej, nu ska vi skapa ett ord för kvinnans könsorgan som inte är fult eller laddat på något sätt, så vi får det att låta som en variant av snopp, för en snopp är inte ett skällsord eller sexuellt laddat". Typ.

Jag är mest bekväm med att säga fitta om mitt könsorgan. Det tog mig ingen lång analys att inse att det beror på något så enkelt som att det är det ord jag hört flest gånger. Att det i sin tur beror på att fitta används som svordom, skällsord och till och med adjektiv ("så jävla fittigt") är givetvis lite paradoxalt, men så är det. Det här får mig att tro att vi kanske inte behöver ett nytt ord för det. Vi behöver bara använda de vi har på bättre sätt.

För om alla gjorde som jag och mina vänner, som säger fitta när vi menar fitta och inget annat, då skulle den där laddningen och dåliga betydelsen försvinna. Man kan tycka att det inte borde vara svårt för personer som egentligen tycker att fitta är det bästa som finns att låta bli att använda det för att beskriva dåliga saker, men det är det. Gissningsvis har det med patriarkala strukturer och dolda ideologier om att kvinnor suger att göra. Språket kanske inte styr tanken, men tanken styr språket.

Fitta. Ett bra ord, för en bra kroppsdel. Använd det.

5 kommentarer:

Lena sa...

jag håller verkligen med dig.. men jag tycker fitta känns lite rått och snuskigt, som att säga knulla eller kuk. de orden är på samma nivå, ungefär som att snopp och ligga är på samma nivå. fattar du hur jag menar?

men jag gillar inte heller snippa, av samma anledning som du. och jag vet knappt själv vilket ord jag använder... det är faktiskt väldigt svårt det där!

Andreas sa...

Håller inte med. Jag använder både fitta och kuk när jag svär och uttrycker mig negativt. Det sker random. Ibland fitta, ibland kuk, ibland till och med fittkuk.

Knulla, fitta, kuk.

Ja.

Finns inget värre än ord som på något sätt ska försköna eller romantisera något. Som om att man utgår från att alla ser sex - eller knulla - som världens jävla grej. Som ett livets Top of the Pops. Jag knullar med vissa, har sex med andra. Finns ingen definition.

Folk som känner sig "obekväma" med att använda vissa ord: Varför? Vad har du för andra issues?

Förstår inte varför det måste vara så komplicerat ibland.

Maria sa...

Hehe... på tal om hur laddat allt som har med fitta att göra... Jag skrev C-uppsats förra hösten och skulle beskriva en scen ur en Kalle Anka film. Då var det Hitler som stoppade svärdet i slidan. För tygstycket som man har svärdet i kan kallas för slida också. Men det hade min examinator strukit över och bad mig ersätta med "skida" istället. Tss...

Andreas sa...

Knivslida. Plaststycket som man har kniven i kallas också för slida.

Att folk kan störa sig på sånt, alltså.
Att ord har dubbla betydelser är långt ifrån något nytt i språksammanhang.

AckAckAck sa...

Jag håller med Andreas... Din poäng faller lite på att det finns ord för det manliga könsorganet som har väldigt negativ klang de med, såsom "kuk". Det finns även ord för det kvinnliga könsorganet som jag anser inte har negativ klang, såsom "slida" och "vagina".