torsdag 13 maj 2010

Håret ger styrka, det står i Bibeln.

Något som aldrig upphör att förvåna mig är att så många människor verkar ta för givet att vuxna kvinnor inte ska ha hår på fittan. Det ska växa där, men att ta bort det på olika sätt ska tydligen vara en slags självklarhet.

Det här tycker jag är helt absurt och sjukt konstigt och jättefel. Så här och nu tänker jag slå ett slag för könshår! Hipp hipp hurra!

För det första är könshår bra för att skapa lite luft mellan huden och kläderna så att det inte blir så tätt och fuktigt att man får svamp. Jag har aldrig haft underlivssvamp, så jag kan bara anta att det inte är så kul. Man måste he in grejer i fittan, bada den i yoghurt och sånt. Verkar krångligt och jobbigt.

Ett populärt argument för underlivsrakning brukar vara det här med oralsex. Ingen vill ha hår mellan tänderna, liksom. Ja, vill man inte ha det kan man ju låta bli att gnaga på fittan, kanske. I övrigt fattar jag inte varför det skulle vara ett problem. Håret växer ju inte där de huvudsakliga aktiviteterna ska äga rum ändå. Har man problem med det hår som finns där för att skydda den bästa kroppsdelen någonsin kanske man inte ska ha sex med en tjej utan med en barbara.

Ett argument som jag fått höra från tjejer, som påstår sig raka och fixa för sin egen skull, är att håret "känns ofräscht". Det kan jag förstå, med tanke på hur muppigt folk beter sig när det gäller vårt dyrbara könshår. Men se det såhär: vill du hellre behöva doppa din fitta i yoghurt än ha hår på den? Eller såhär: är svamp verkligen fräschare än hår?

Jag ska inte påstå att jag aldrig har påverkats av det här extremt konstiga idealet. Det har jag. Jag har blivit illa berörd varje gång någon påstått att det är självklart att jag ska raka mitt underliv. Så illa berörd att jag gick emot mina principer och testade det. Det gör jag aldrig om. Bevare mig väl! Fittan kändes ju helt oskyddad. Naken, rädd och exposed, så att säga. Usch. Dessutom var det helt outhärdligt när det växte ut stubb som kliade. Man vill inte gå runt och klia sig i skrevet hela tiden om man kan undvika det. Dessutom kändes stubben rätt osexig.

Könshår på killar, då? Jodå, jag har funderat på det också. Det är dock knappast ett lika stort problem. Jag har i alla fall aldrig uppfattat att killar ska uppfattas som äckliga om de inte rakar pungen. Alltså bryr jag mig inte om det lika mycket. Men givetvis är det allas rättighet att behålla sitt könshår. Jag är dock inte insatt i på vilket sätt det är bra för killars underliv, så jag kan inte argumentera för det med något annat än att det väl för helvete är självklart att hår inte är konstigt.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag tycker att det suger att tjejer går så långt som till att vilja vara destruktiva mot sina underliv för att inte känna sig äckliga på grund av en otroligt dum stereotyp.

Länge leve könshåret!

P.S. Jag säger inte att du som rakar sitt underliv är dum på något sätt, jag säger att det som fått dig att vilja göra det är det. Och att du kanske inte behöver vilja det om du tänker lite mer på det. D.S.

2 kommentarer:

Henrik P sa...

Väl talat om ett ämne som tyvärr diskuteras alldeles för lite!
Könshårets funktion är ju detsamma på killar, men jag tror att tjejer har ännu fler förmåner av det än killar.
Det borde vara allt annat än självklart att det normala ska vara att raka bort rubb och stubb (så att säga).

Oscar sa...

Bra inlägg!

En reaktion bara: Hade jag varit kvinna, hade jag lätt föredragit att doppa fittan i yoghurt framför att behålla könshåret. Jag menar, vad är det för fel på yoghurt nu helt plötsligt? Yoghurt är en jättebra mejeriprodukt som dessutom har i princip samma pH som ja, fittan. Hur smidigt som helst. Jag är väl en lättpåverkad jävel men jag gillar släta ytor alltså. På mig själv och på andra, förutom mina ben, det håret gillar jag. Och håret på huvudet. Håret under armarna skulle man egentligen kunna skita i men det håret är aldrig i vägen direkt.

Jaha, skönt o lätta på hjärtat lite. Fan vad sugen jag vart på yoghurt nu! Honungssmak alltså, aaah.