onsdag 19 maj 2010

Hur könsstereotypt är ditt förhållande?

Hanna Fridén vill veta hur könsstereotypa våra förhållanden är. Klart man ställer upp!

Namn: Anna Gustafsson
Kön: Kvinna
Ålder: 20
Bor: Göteborg
Bor ihop med partner: Nej.

Vem är bäst på tekniska saker i ditt förhållande?
Svårt att säga. Ingen, vi är båda lika dåliga tror jag.

Vem är bäst på matlagning?
Jag! Har lärt honom flera av mina tricks. Som inte är så många, i och för sig, men han blir ju impad ändå. Fattar inte hur man kan ha levt 21 år utan att ha lärt sig göra kladdkaka, men tydligen är det möjligt. Jag dömer ingen.

Vem lagar vardagsmaten?
Båda. Vi delar alltid upp sysslorna. "Jag gör det här, så gör du det här, okej?". Typ så.

Vem lagar lyxmaten?
Båda.

Vem städar?
Ingen... Eller, han städar hos mig ibland när han tycker att det är för äckligt (eh).

Vem sköter avloppet?
Vi bor ju som sagt inte tillsammans, så vi sköter våra egna avlopp.

Vem är bäst med bygg?

Jag skulle tro att vi båda är lika dåliga här också, men det har jag inga belägg för. Vi bryr oss på det hela taget inte om bygg.

Vem är mest mån om att inreda?
Han. Han gillar inredning. Helst med blommiga, bohemiska mönster. Jag orkar inte bry mig så mycket. Gör jag det är det mer kitsch som gäller. Färger!

Vem har mest kläder?
Jag.

Vem tjänar mest?
Han har lägre hyra, och vi går båda på studiemedel, så det är han.


Vem tar oftast initiativ till sex?

Jag.

Vem vill oftast mysa?

Han.

Vem ringer mest?
Beror på. Om någon är bortrest - den som är hemma.

Vem SMS:ar mest?
Vet ej.

Vem festar mest?
Han. Jag är hemsjuk.

Parmiddagar?
Vadårförnåtsaru?

Vem har svårast för att möta den andras vänner?

Antar att det måste vara jag... Blyg som jag är tycker jag att det gått bra, dock. Folk som gillar honom VILL ju gilla mig, och det är ett utgångsläge jag gillar.

Föräldrar?
Jag kanske var lite blygare i början, han har mer skills på att kallprata naturligt, men nu gillar hans föräldrar mig riktigt mycket faktiskt.

Vem tycker bäst om barn?
Han. Ingen av oss är ett direkt fan av barn, men han är i alla fall inte livrädd för dem.

Din partners intressen?
Politik, musik, öl, fotboll, film/tv-serier, poesi.

Dina intressen?
Musik, skriva, läsning, film/tv-serier.

Vill du lägga till något?
Hm... Kanske att jag ofta tänker att jag har tur som har Mattias när jag hör tjejkompisar berättar om killar de träffar. Det finns så många svin, och min pojkvän är så fin och snäll! Han är oerhört feministiskt medveten. Och hade han inte varit det hade vi inte varit tillsammans såhär länge.

Inga kommentarer: