fredag 28 maj 2010

Reklambilder - Stadium vs H&M.

Det är vår, och vad händer då? Jo, det är dags att göra reklam för badkläder med allt vad det innebär av smala kroppar, retuschering och så vidare. För Stadium också.

Alla dessa reklambilder visar upp väldigt smala kroppar. Stadium har dock tolkat det anorektiska idealet lite för bokstavligt. På deras reklambilder, som jag önskar att jag kunde visa men inte finner på internet någonstans, syns nämligen modellens revben. Japp. Gå ut och hitta en busshållplats eller något så kan du se själv.

Det är inte som att den här bilden är oretuscherad, för sådant händer bara inte. Hade det inte varit smart då att göra så att det i alla fall ser ut som att modellen inte svälter? Annars går vi ju inte på det. Om man kan se att det inte är hållbart att vara sådär smal kommer vi ju inte att må lika dåligt över hur våra egna kroppar ser ut! Fail, Stadium.

H&M har däremot tänkt till. På deras supersmala modeller syns inga revben. De har fattat att om vi såg revbenen skulle vi inte gå på den lätta. Den reklamen får inte lika många att tänka till över size zero-ideal. Snarare över Naturdietdrinkar och rakning av bikinilinjen. Som en duktig konsument.

Notera: Jag menar inte att man inte kan vara väldigt smal av naturen. Jag försöker alltså inte håna människor med snabb ämnesomsättning på något sätt. Det jag säger är att smalhet som ideal är dåligt, inte smalheten i sig själv. Och by the way så är inlägget lite smått ironiskt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk på grekernas idealiserade kroppsideal och deras idrottsorienterade livsstil. Man skulle vinna mycket på att inspireras av andra vackra människor för att sträva mot en sundare livsstil och/eller en fräschare kropp. Fast det finns inte så mycket estetik över reklamannonser just.