måndag 24 maj 2010

Tror kungahuset att Vickan är omyndig?

Det här är fan i mig inte okej.

Kungahuset har bestämt sig för att bajsa på allt vad jämställhet heter. De har bestämt sig för att skita i svensk tradition (inte för att jag vanligtvis känner så varmt för traditioner, men hur likt dem är det egentligen?). Vad jag snackar om? Jo, det bisarra faktum att kungen ska ÖVERLÄMNA Vickan till Daniel. Överlämna!

Visst, vi är vana att se det i amerikanska filmer och det är säkert det som satt griller i huvudet på det kungliga brudparet, men det gör inte gesten mindre vidrig. Det symboliserar trots allt att fadern "ger bort" sin dotter till en annan man. Hon byter förmyndare från far till make och är alltså aldrig myndig själv. Är det bara jag som hör hur uråldrigt det här låter?!

Det här med att överlämnande faktiskt aldrig varit tradition i Sverige gör det hela extra konstigt. Vi har också haft helgalna myndighetslagar, och kvinnors rösträtt har ännu inte fyllt hundra bast, men en hemsk symbolik vid vigslar har vi i alla fall undvikit. Fram tills nu.

HELT JÄVLA APART. Det är för i helvete 2010!

Prästen Annika Borg formulerar sig bättre i frågan.
Läs och begrunda.

3 kommentarer:

Cami sa...

Jag har inte varit på så många bröllop, ett typ, så jag trodde det var tradition faktiskt. Det är en fin symbolik. Men det kanske är för att jag tycker om min pappa och inte ser på överlämnande som om han ägde mig. Utan mer som att han är stolt över mig och stöttar mitt val av make. Däremot gillar jag ju inte hela giftermålsgrejen, så det spelar ju egentligen ingen roll vad jag har för åsikt här.

Anki sa...

Faktum är att det är Victoria som bajsar på sig själv i det här fallet, eftersom det är hennes önskan att kungen ska överlämna henne, något som Anders Wejryd (tror jag att det är som ska vara vigselförättare) och kyrkan protesterat mot. Vet inte om de har kommit fram till nånting än...

Anna Theresia sa...

Cami: Jag älskar också min far, det har ingenting med symboliken att göra. Men du får tycka vad du vill.
Anki: Jag vet att det är hennes egen önskan, även om jag ser nu att jag inte formulerade mig så i inlägget. My bad. Och som det står i artikeln jag länkar till överst så är det nu bestämt att det ska bli så att hon överlämnas.