torsdag 19 augusti 2010

Jag har närt en kommunist vid min barm!

Såhär i valtider gör väldigt många partier väldigt smaklösa saker. Släpper sjukt kassa låtar, till exempel. Vänsterpartiets heter Robbin Hoods vänner och handlar om att rika människor är dumma.

För det första skadar den mig i min musikälskarsjäl eftersom den är så fruktansvärt dålig. Andrés Esteche har gjort den. Det låter som bajs i ljudform. På riktigt.

För det andra tycker jag verkligen illa om attityden inom vänstern att rika människor per automatik är svin. Det är ett väldigt onyanserat synsätt, och hänger som jag ser det inte alls ihop med vänsterpolitikens värdeord solidaritet. Om man vill upplösa samhällsklasserna kan man rimligen inte tjäna något på att odla en "vi och dom"-mentalitet. "Alla människors lika värde" blir bara tomma ord om man bygger sin valkampanj på att håna en (annan) grupp människor. Inte okej.

För det tredje stör jag mig på felstavningen. Jag hoppas innerligt att den har någon slags syfte. I annat fall är det fan droppen.

P.S. Jag röstar rödgrönt. Dock tveksamt just nu om det blir Vänsterpartiet. D.S.

3 kommentarer:

Maria sa...

WTF? Why "Robbin"? Gah, håller med dig, rika människor behöver inte vara onda. De är de som gör sig rika på andras bekostnad (tänker på de som äger fabriker med barnarbetare och sånt) som inte borde få behålla pengarna. Men de som har blivit rika som Joakim von Anka, genom att jobba hårt och vara tuffare än de tuffa, och smartare än de smarta, borde väl inte bli lynchade bara för det? Visst, sedan kan man fråga sig vad man egentligen ska med så mycket pengar till... jag menar, behöver man få tio vagnlaster med pengar varje månad? Nepp, för man kan bara köpa lycka till ett värde av 20 000 per månad eller något sådant. Den allra mesta lyckan får man av saker som inte kostar. Som vänner, skratt, kärlek, att göra saker men tycker om... Det är sådant som kanske kostar lite, men vars verkliga värde är mer värt än pengar.
:) Som tillexepel att kunna läsa tre jättebraiga blogginlägg när man ligger med förkylning och mensvärk och sedan få skriva onödigt långa kommentarer om Harry Potter och Kalle Anka för att slå ihjäl tid :D

Rickard sa...

Jag misstänker att namnvalet har med rättigheterna till "Robin Hood" att göra. Vänsterpartiet vill nog inte betala rättighetsinnehavarna den summa det kostar att använda deras namn.

Cami sa...

Bara jag som faktiskt känner en Robbin, alltså?