tisdag 17 augusti 2010

Om jag var tråkig och du var ful hade vi kanske sluppit det här.

Att Way out west bokar akter som faller musiksajten Pitchfork i smaken är väl knappast en nyhet för någon. Att Pitchfork rapporterar från Way out west är således det mest naturliga i världen. Jag läste just igenom rapporten i fråga och reagerade på en sak.

A large portion of the Way Out West staff, from security guards to cleanup crew, consisted of attractive young women.

Jaha. Jag blir så himla trött. Jobbighetsfaktor ett: snygga volontärer anges som ett skäl till att festivalen är trevlig. Ögongodis liksom. Lite smått objektifierande. Jobbighetsfaktor två: det påpekas särskilt att det var tjejer, underförstått undantag. För annars är det bara killar som jobbar på festivaler? Jobbighetsfaktor tre: vad har det ens med saken att göra? Var det inte musiken som var viktig?

VARFÖR? Det är sånt här som får mig att vilja raka av mig håret och sluta hålla in magen.

Och för säkerhets skull säger jag det igen: nej, det är inte som att jag aldrig betygssätter stuprörsrumpor eller spanar in snygg-gitarrister och sedan bloggar om det. Det är däremot så att jag inte skulle skriva om det i en recension eller artikel eftersom det inte skulle vara relevant i det sammanhanget.

1 kommentar:

Linnea sa...

Håller med dig, dock kan jag inte låta bli att tycka att det är otroligt komiskt med allt detta om svenska tjejer. Det återkommer.
Alltid.

Sen är det ju en annan sak med proffsighet och relevans, det saknar de flesta kritiker, enligt mig.
Fin blogg btw!